Mariana Enriquez – Ce-am pierdut în foc (Recenzie)

18 iunie 2019

Mariana Enriquez s-a născut în Buenos Aires în 1973. Are studii de jurnalism și este profesoară la Universidad National de La Plata. Coordonează Radar, suplimentul cultural al unui important ziar argentinian și a publicat patru romane și câteva volume de proză scurtă. Poveștile ei au fost publicate în reviste internaționale ca Granta, Electric Literature, McSweeney’s și The New Yorker. Mariana Enriquez este considerată una dintre cele mai promițătoare voci ale literaturii sud-americane actuale, iar în 2017 a primit Premio Ciutat de Barcelona.

Las cosas que perdimos en el fuego (Ce-am pierdut în foc) a fost tradusă în numeroase țări – Italia, Portugalia, Germania, Norvegia, Turcia, Danemarca, Franța, Lituania, Grecia – printre care și Romania, la Editura ART. Mărturisesc că aflasem de carte când era în pregătire și că mi-am dorit tare mult să o citesc, dar, pentru că nu am cumpărat-o imediat, între timp am uitat de ea. Memoria mi-a fost actualizată prin iarnă când am văzut că la Salonul literar al pisicului ghiftuit urma să se discute despre cartea Marianei Enriquez și din nou mi-am dorit tare mult să pun mâna pe ea.

A fost a treia oară când am citit literatură argentiniană și ca de fiecare dată am fost plăcut impresionată. Deși diferită de cărțile citite anterior, în parte pentru că e vorba despre o colecție de proze scurtă, în parte pentru subiectele pe care le abordează, Ce-am pierdut în foc mi-a întărit convingerea că în Argentina se scrie bine de tot.

Trebuie să menționez, înainte de a începe să vă povestesc mai multe despre lectura asta, că nu citesc prea des proză scurtă, dar când o fac, am de fiecare dată norocul să dau numai peste cea de calitate. Așadar, nu e de mirare că am acordat cărții 5 stele din 5, așezând-o pe raftul cu literatură numai bună de recitit peste ani.

Citește continuarea recenziei pe blogul Blutopia.