Recenzie „Un bărbat la singular”, de Christopher Isherwood

06 septembrie 2021

Având o pasiune la graniță cu nebunia pentru cărți și parfumerie, romanul „Un bărbat la singular”, de Christopher Isherwood era de neratat pentru mine, roman care l-a inspirat și determinat pe maestrul Tom Ford, parfumier, designer, regizor, să sponsorizeze filmările și să co-scrie scenariul, dar și să regizeze ecranizarea romanului, avându-i în rol principal pe Colin Firth și Julianne Moore.

Acum, știind deja că Ford a participat activ la crearea filmului, îi veți vedea amprenta imediat ce începeți vizionarea filmului, iar în carte îi veți regăsi eleganța. Dar să nu uităm regula de aur: cartea vine prima. Dacă filmul abundă în imaginile artistice cu bărbați îmbrăcați la patru ace, în costum, cravată și pantofi lustruiți, la volanul mașinilor retro cu tapițerie de piele, purtând ochelari înrămați, grei, pe nasuri semețe, totul atât de elegant, cu gust, atât de fordistic, romanul, în schimb, e îmbibat peste măsură cu aromă și stil, stil în construcția frazelor, în selectarea cuvintelor. Acea carte de vizită cu iz de lemn ars, tămâie, pic de vanilie, și multă piele și tabac lasă urme peste tot în carte. Deja nu te mai poți gândi la carte fără acele damfuri atât de caracteristice maestrului, și invers, Ford e acel „…bărbat la singular”.

Citisem undeva că Ford l-a făcut pe Colin Firth să poarte „Bois du Portugal”, de Creed, pentru a simți mai bine personajul pe care-l interpretează. Cât de potrivit! Toată tristețea și singurătatea unui personaj dezolat se reflectă perfect în notele de santal și vetiver, iar licărul unei posibile continuări de viață adie în damful de lavandă și bergamotă. O combinație dură, fără vlagă, dar potentă!

Citește continuarea recenziei pe Booknation.ro.